هیئت وزیران در جلسه 8 /8 /1398 به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان بهزیستی کشور و به استناد تبصره (4) ماده (12) قانون حمایت از حقوق معلولان – مصوب 1396 – آیین نامه اجرایی ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب کرد:
ماده 1 – در این آیین نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
1 – قانون: قانون حمایت از حقوق معلولان – مصوب 1396 -.
2 – وزارت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
3 – سازمان: سازمان بهزیستی کشور.
4 – فرد دارای معلولیت: افراد موضوع بند (الف) ماده (1) قانون.
5 – فرد دارای معلولیت جویای کار: افراد موضوع تبصره (1) ماده (12) قانون با تأیید سازمان.
6 – کارفرما : اشخاص حقیقی یا حقوقی که در ماده (3) قانون کار – مصوب 1369 – و بند (4) ماده (2) قانون تأمین اجتماعی – مصوب 1354 – تعریف شده و اداره کارگاه ها و مؤسسات بخش خصوصی یا تعاونی را بر عهده دارند.
7 – کمک هزینه ارتقای کارایی فرد دارای معلولیت: کمک هزینه موضوع تبصره (2) ماده (12) قانون.
ماده 2 – به کارفرمایانی که افراد دارای معلولیت جویای کار را در مراکز کسب و کار خود جذب و به کارگیری کنند، در طول دوران اشتغال افراد مذکور، کمک هزینه ارتقای کارایی فرد دارای معلولیت با رعایت شرایط مندرج در این آیین نامه پرداخت خواهد شد.
تبصره 1 – میزان شدت معلولیت فرد دارای معلولیت جویای کار برای تعیین میزان کمک هزینه ارتقای کارایی فرد دارای معلولیت بر اساس طبقه بندی عملکرد، ناتوانی و سلامت و تغییرات آن در کمیسیون پزشکی – توانبخشی تعیین نوع و شدت معلولیت و کمیته تخصصی توانبخشی حرفه ای و اشتغال افراد دارای معلولیت سازمان انجام می شود.
تبصره 2 – تطبیق نوع معلولیت و عملکرد فرد دارای معلولیت جویای کار با ویژگی های فنی مشاغل پیشنهادی، بر اساس دستورالعمل تخصصی ابلاغی سازمان انجام می شود.
تبصره 3 – کمک هزینه ارتقای کارایی فرد دارای معلولیت برای هر فرد دارای معلولیت شاغل تا پنج سال قابل پرداخت است.
ماده 3 – کارفرما موظف است به منظور بهره مندی از کمک هزینه ارتقای کارایی فرد دارای معلولیت، موارد زیر را رعایت کند:
1 – ثبت نام به عنوان متقاضی به کارگیری فرد دارای معلولیت در سامانه اشتغال سازمان و بانک اطلاعاتی کارفرمایان وزارت.
2 – انعقاد قرارداد به کارگیری حداقل یک ساله با فرد دارای معلولیت جویای کار.
3 – پرداخت حقوق و دستمزد فرد دارای معلولیت شاغل بر اساس مصوبات شورای عالی کار و سایر قوانین و مقررات مربوط.
4 – پرداخت سایر مزایای قانونی تصریح شده در قانون کار (مزایای رفاهی کارگران) به فرد دارای معلولیت شاغل.
ماده 4 – نحوه تخصیص و پرداخت کمک هزینه ارتقای کارایی افراد دارای معلولیت به کارفرمایان، پس از انطباق شغل با شدت معلولیت افراد و حسب اعتبار ابلاغی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور به سازمان، متناسب با اقدامات و اولویت های زیر است :
1 – به کارگیری افراد دارای معلولیت های شدید ذهنی و روانی مزمن.
2 – به کارگیری افراد دارای معلولیت های شدید و خیلی شدید.
3 – به کارگیری افراد دارای معلولیت های متوسط.
4 – به کارگیری افراد دارای معلولیت های خفیف.
5 – انجام اقدامات منجر به افزایش کارایی افراد دارای معلولیت از قبیل مناسب سازی محیط کار (ارگونومی) و به کارگیری تجهیزات و فناوری های کمکی متناسب با توانمندی ها و محدودیت های شاغلین دارای معلولیت .
6 – انطباق شغل پیشنهادی فرد دارای معلولیت جویای کار با نوع و شدت معلولیت و تحصیلات وی به جهت پایداری شغلی.
تبصره - میزان پرداخت کمک هزینه ارتقای کارآیی فرد دارای معلولیت و تعداد افراد تحت پوشش، هر سال با رعایت ماده (12) قانون، توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان بهزیستی کشور تعیین می شود.
ماده 5 – سازمان موظف است نسبت به واریز کمک هزینه ارتقای کارایی فرد دارای معلولیت پس از ارسال یک نسخه از فهرست و پرداخت کامل حق بیمه توسط کارفرما و بر اساس اولویت های موضوع ماده (4) این آیین نامه در حسابی که کارفرما نزد یکی از بانک های عامل تعیین کرده است، اقدام کند.
ماده 6 – سازمان موظف است به استناد بند (ج) ماده (7) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1395 -، اعتبارات سالانه مورد نیاز برای اجرای این آیین نامه را بر اساس اطلاعات و آمار، محاسبه و به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال کند. سازمان برنامه و بودجه کشور در چهارچوب ضوابط مندرج در بخشنامه بودجه سنواتی، نسبت به پیش بینی اعتبار در لوایح بودجه سنواتی اقدام می کند.
اسحاق جهانگیری
معاون اول رییس جمهور