روزنامه رسمی شماره 11230 – 23/06/1362
شماره 56410 02/06/1362
فصل اول- کلیات
مبحث اول- تشکیل و افتتاح مجلس
اول- تشکیل مجلس
ماده1 -محل مجلس شورای اسلامی ایران محل تشکیل اولین مجلس خبرگان است که قانون اساسی ایران در آن به تصویب رسیده است و هیچ محل دیگری برای تشکیل جلسات عمومی رسمیت ندارد مگر با تصویب دو سوم نمایندگان حاضر در مجلس.
تبصره- در مواقع اضطراری که اجتماع و تشکیل جلسات در محل رسمی ممکن نباشد، محل جدید تشکیل جلسات باید رسما از طرف هیات رئیسه به اطلاع نمایندگان برسد.
دوم- افتتاح مجلس
ماده2- نخستین جلسه هر دوره مجلس شورای اسلامی طبق اصل شصت و پنجم (65) قانون اساسی با حضور حداقل دو سوم مجموع نمایندگان رسمیت مییابد. در آغاز جلسه آیات (35) تا (42) سوره شوری تلاوت میشود.
پس از قرائت پیام مقام معظم رهبری مراسم سوگند انجام و در پایان جلسه، نمایندگان به منظور بزرگداشت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و شهیدان انقلاب اسلامی و ادای احترام و تجدید عهد بر آنان در مرقد مطهر آن حضرت و بهشت زهرا حضور خواهند یافت.
سوم- تشریفات سوگند
ماده3- نمایندگان حاضر در مجلس طبق اصل شصت و هفتم (67) قانون اساسی سوگند یاد میکنند. متن سوگندنامه توسط رئیس قرائت میشود و نمایندگان به حالت اجتماع در حال قیام آن را تکرار و پس از انجام مراسم تحلیف، سوگندنامه را امضاء میکنند.
نمایندگان اقلیتهای دینی این سوگند را با ذکر کتاب آسمانی خود یاد خواهند کرد.
نمایندگانی که در جلسه نخست شرکت ندارند باید در اولین جلسه رسمی که حضور پیدا میکنند سوگند را بجا آورند و ذیل سوگندنامه را امضاء کنند.
چهارم- جایگاهها
ماده4 -جایگاه نمایندگان، پس از ارائه اعتبارنامه نمایندگان به مجلس به حکم قرعه تعیین میشود و در دفتر مخصوص ثبت خواهد شد. قرعهکشی هر شش ماه یک مرتبه تجدید میشود. نمایندگانی که در قرعه قبل در قسمت جلو مجلس بودهاند به حکم قرعه در قسمت دوم مجلس استقرار خواهند یافت. در دو ردیف اول رئیس جمهور، معاونان و مشاوران او، اعضای شورای نگهبان و هیات وزیران و معاونان امور مجلس و دیگر افراد مجاز طبق این آییننامه خواهند نشست و افراد مذکور به هیچ وجه مجاز به نشستن در صندلی نمایندگان و یا تردد در محل استقرار نمایندگان نمیباشند.
ماده5- خبرنگاران و تماشاچیان با داشتن کارت مخصوص همان جلسه و نیز مامورین انتظامات مجلس در محلهای مخصوص، حق حضور خواهند داشت و باید در تمام مدت جلسه ساکت باشند و از هرگونه بینظمی خودداری کنند. در غیر این صورت با دستور رئیس، تالار جلسه را ترک مینمایند. در صورتی که عمل آنان مستوجب تعقیبات کیفری بشود فرد خاطی با رعایت مقررات توسط مامورین انتظامات مجلس توقیف و به مراجع صالحه تسلیم خواهند شد.
تبصره1- هر یک از نمایندگان میتواند در هر جلسه برای حداکثر سه نفر که به آنها اعتماد دارد، درخواست صدور کارت ورود به محل تماشاچیان را بنماید. انتظامات مجلس موظف به صدور کارت برای آنان میباشد.
تبصره2- سازمان اداری مجلس، با رعایت موازین تعیین شده از طرف هیات رئیسه، برای خبرنگاران جرائد داخلی که طبق قانون مطبوعات اجازه انتشار دارند و برای خبرنگاران خارجی با معرفی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کارت موقت غیرقابل انتقال صادر مینماید.
پنجم- انتظام مجلس
ماده6- حفظ انتظام و امنیت محوطه مجلس به عهده رئیس مجلس در غیاب او به عهده رئیس مجلس و در غیاب او به عهده نواب رئیس است. هیچ مقام و قوهای بدون اجازه رئیس، حق مداخله در محوطه و امور مجلس را ندارد.
ماده7- رئیس جمهور و معاونان او، وزیران به اجتماع یا به انفراد حق شرکت در جلسات علنی مجلس را دارند و میتوانند مشاوران خود را نیز همراه داشته باشند و رئیس قوه قضائیه برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور در مجلس شرکت میکند و همچنین اعضای شورای نگهبان حق حضور در کلیه جلسات رسمی مجلس را دارند و چنانچه طرح یا لایحهای با قید دو یا سه فوریت در دستور مجلس قرار گیرد اعضای شورای نگهبان باید در آن جلسه شرکت نمایند.
تبصره1- در صورتی که مسوولین اجرائی یا قضایی از طرف رئیس مجلس برای دفاع و توضیح طرح و یا لایحه دعوت شده باشند شرکت آنان در جلسات مربوط به آن طرح و لایحه بلامانع است.
تبصره2- رئیس و دادستان دیوان محاسبات و معاونان امور مجلس، وزراء و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و آن عده از کارکنان و مستخدمین مجلس که حضور آنان در تالار جلسه ضروری باشد با اجازه هیات رئیسه حق حضور در جلسات را دارند.
ماده8- حمل هر نوع اسلحه برای کسانی که وارد ساختمان اصلی مجلس میشوند مطلقا ممنوع است.
مبحث دوم- تشکیلات قانونگذاری در مجلس
اول- هیئتهای رئیسه مجلس
الف- هیئت رئیسه سنی
ماده9 -مسنترین فرد از نمایندگان حاضر به عنوان رئیس سنی و فرد بعدی به عنوان نایب رئیس و دو نفر از جوانترین نمایندگان حاضر به سمت منشی معین میشوند و در جایگاه هیات رئیسه قرار میگیرند. در صورت تساوی سن، هیات رئیسه سنی با قید قرعه از بین مسنترین و جوانترین نمایندگان حاضر تعیین خواهد شد.
اعلام هیات رئیسه سنی با اداره کل قوانین مجلس است.
ماده10- وظایف هیات رئیسه سنی، اداره جلسه افتتاحیه، انجام مراسم تحلیف، اقتراع شعب و اجرای انتخابات هیات رئیسه موقت است.
ب- هیئت رئیسه موقت
ماده11- انتخاب هیات رئیسه موقت در دومین جلسه علنی مجلس انجام خواهد شد. ترکیب و طرز انتخاب آن مانند هیات رئیسه دائم است، به جز این که اکثریت نسبی در انتخاب رئیس کافی خواهد بود. هیئت رئیسه موقت بلافاصله پس از انتخاب، با متن سوگندنامه هیات رئیسه دائم مراسم تحلیف را بجای خواهد آورد.
ماده12- وظایف هیات رئیسه موقت اداره جلسات مجلس تا زمان تایید اعتبارنامه دو سوم نمایندگان و اجرای انتخابات هیات رئیسه دائم و تمشیت امور اداری مجلس است.
ج- هیئت رئیسه دائم
ماده13- پس از تصویب اعتبارنامه حداقل دو سوم مجموع نمایندگان، هیات رئیسه موقت اقدام به انتخاب هیات رئیسه دائم میکند، اعضای هیات رئیسه دائم برای یک سال انتخاب میشوند. مبنای تجدید انتخابات سالیانه، سالروز انتخابات هیات رئیسه قبلی بوده و در صورتی که با تعطیلات مصادف گردد. در جلسه قبل از آن انجام میگردد و مسولیت هیات رئیسه جدید از سالروز انتخابات قبل تفویض خواهد گردید.
ماده14- هیات رئیسه دائم مرکب از رئیس، دو نایب رئیس، شش منشی و سه کارپرداز میباشد.
ماده15- انتخاب رئیس در نوبت اول با اکثریت مطلق آراء نمایندگان صاحب رای است و انتخاب نواب رئیس، منشیها و کارپردازان هر کدام جداگانه و با اکثریت نسبی و رای مخفی و با ورقه خواهد بود. در صورتی که در انتخاب رئیس در نوبت اول اکثریت مطلق حاصل نشود، در نوبت دوم اکثریت نسبی کافی خواهد بود.
تبصره1- چنانچه آراء برای رئیس، نواب رئیس، منشیها، کارپردازان با یکدیگر برابر باشد، حسب مورد به قید قرعه تعیین میشوند.
تبصره2- در صورتی به فرد غایب در جلسه میتوان رای داد که قبل از تشکیل جلسه مربوط به انتخاب هیات رئیسه، کتبا نامزدی خود را به اداره کل قوانین اعلام کره باشد.
ماده16- قبل از اخذ رای برای هیات رئیسه، اسامی داوطلبان به ترتیب وصول به هیات رئیسه بدون بحث در جلسه علنی اعلام خواهد شد.
ماده17- اعضاء هیات رئیسه دائم، پس از انتخاب، در حضور نمایندگان به ترتیب زیر سوگند یاد میکنند و موظف به رعایت دقیق مفاد آن میباشند.
بسمالله الرحمن الرحیم
«من به عنوان عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در برابر قرآن مجید به خداوند قادر متعال سوگند یاد میکنم که حداکثر توان خود را برای اجراء آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی با مراعات بیطرفی کامل در انجام وظایف بکار گیرم و از هرگونه اقدام مخالف آییننامه اجتناب نمایم.»
ماده18- نواب رئیس به ترتیب تعداد آراء به عنوان نایب رئیس اول و نایب رئیس دوم و در صورت تساوی آراء با قید قرعه انتخاب میشوند و در غیاب رئیس مجلس شورای اسلامی به ترتیب، وظایف و اختیارات او را بر عهده خواهند داشت.
تبصره- رئیس مجلس میتواند حتی هنگام حضور خود، اداره جلسه رسمی را به ترتیب به عهده نواب رئیس بگذارد.
ماده19- اگر رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از انقضای مدت از ریاست استعفاء دهد یا فوت شود نواب رئیس به ترتیب تقدم، جلسه را منعقد میسازند و متن استعفاءنامه را قرائت یا فوت را اعلام میدارند. در مورد فوت به احترام متوفی جلسه ختم میشود و در هر صورت در جلسه بعد نایب رئیس جلسه را تشکیل میدهد و رئیس جدید طبق آییننامه داخلی مجلس انتخاب میشود.
درمورد استعفاء بعد از اعلام و قرائت متن استعفاءنامه در مجلس و استماع توضیحات رئیس مستعفی و مذاکراتی که نمایندگان لازم بدانند، چنانچه استعفاء پس گرفته نشود، انتخاب رئیس جدید در جلسه بعد به عمل میآید، حداکثر توضیحات رئیس و مذاکرات نمایندگان یک ساعت خواهد بود.
تبصره1- در مورد فوت یا استعفا، سایر اعضای هیات رئیسه نیز باید بدون تشریفات در جلسه بعد انتخاب فرد یا افراد جدید به عمل آید.
تبصره2- انتخاب رئیس و هر یک از اعضای هیات رئیسه جدید برای مدت باقیمانده از یک سال خواهد بود.
ماده20- هیچ یک از اعضاء هیات رئیسه مجلس نمیتواند به عضویت کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس انتخاب شود و در صورتی که هر یک از اعضاء این کمیسیون به عضویت هیات رئیسه انتخاب گردند از کمیسیون مستعفی شناخته شده و مطابق مراتب منظور در این آییننامه نسبت به تعیین کمیسیون جدید اقدام خواهند نمود و همچنین نمیتوانند به عنوان رئیس یا مخبر کمیسیونهای مجلس انتخاب گردند و در صورتی که رئیس یا مخبر کمیسیونها به عضویت هیات رئیسه انتخاب گردند از سمت خود در کمیسیون مستعفی شناخته میشوند.
ماده21- وظایف و اختیارات رئیس مجلس عبارتند از:
1- اداره جلسات مجلس به شرح مواد این آییننامه.
2- نظارت بر کلیه امور اداری، مالی، استخدامی و سازمانی مجلس.
3- امضای کلیه احکام استخدامی براساس آییننامه استخدامی کارکنان مجلس و سایر قوانین و مقررات.
4- امضای کلیه نامههای مربوط به امور قانونگذاری و پارلمانی مجلس.
5- حضور در نهادهای قانونی که رئیس مجلس شورای اسلامی عضو آنها است.
6- ارایه گزارش کامل از تصمیمات و اقدامات هیات رئیسه در رابطه با مسائل مختلف مربوط به مجلس و واحدهای تابعه آن هر سه ماه یکبار به نمایندگان.
7- سایر موارد مذکور د قانون اساسی و دیگر مقررات.
ماده22- وظایف منشیان عبارتند از:
1- مراقبت در ضبط و تحریر صورت مذاکرات و چاپ و توزیع آنها.
2- قرائت طرحها و لوایح، پیشنهادها، نوشتهها و مطالبی که باید به اطلاع مجلس برسد.
3- تنظیم پیشنهادهای واصله از طرف نمایندگان به ترتیب وصول با قید شماره.
4- ترتیب اجازاتی که نمایندگان در جلسه برای نطق میخواهند، با رعایت حق تقدم و قید شماره ترتیب.
ماده23- وظایف و اختیارات هیات رئیسه عبارتند از:
1- مسئولیت کلیه امور اداری، مالی، استخدامی و سازمانی مجلس.
2- تصویب بودجه پیشنهادی سالیانه مجلس و ارجاع آن به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس جهت طی مراحل قانونی.
3- مشارکت در تصویب حقوق مالی نمایندگان طبق این آییننامه.
4- انتظام و حفظ انضباط جلسات مجلس.
5- نظارت بر انجام امور مربوط به گزارشها و چاپ و توزیع آنها.
6- تهیه و تنظیم برنامه هفتگی مجلس.
7- مسئولیت و نظارت بر رعایت اوقات و مهلتهای قانونی مذکور در این آییننامه.
8- دعوت از وزیران و مسوولان اجرایی و قضائی به مجلس.
9- اعلام مراتب رد اعتبارنامه یا استعفای نمایندگان به وزارت کشور.
10- بررسی و حل و فصل مسائل و مشکلات کمیسیونها و شعب.
11- حفظ شأن و منزلت و اقتدار مجلس و دفاع از حقوق و جایگاه قانونی نمایندگان.
12- نظارت برعملکرد نمایندگان منتخب مجلس در هیاتها و مجامع و شوراها و دریافت گزارش آنان.
تبصره- جلسات هیات رئیسه با حضور حداقل دو سوم اعضاء که رئیس یا یکی از نواب رئیس جزء آنان باشد رسمیت مییابد و مصوبات آن با رای اکثریت مطلق عده حاضر معتبر خواهد بود.
د- مسوولیت مشترک هیئت رئیسه در برابر مجلس
ماده24- رئیس مجلس و سایر اعضای هیئت رئیسه در مورد انجام وظایف محوله در این آییننامه در برابر مجلس مسئولیت مشترک دارند.
ماده25- هرگاه نمایندگان به کیفیت اداره جلسات یا سایر امور مجلس و نحوه ایفای وظایف رئیس یا سایر اعضای هیئت رئیسه معترض باشند، میتوانند طی تقاضای کتبی با امضای حداقل بیست و پنج نفر و یا به درخواست کمیسیون تدوین آییننامه داخلی مجلس از هیات رئیسه، تشکیل هیات رسیدگی به اعتراضات، مرکب از روسای کمیسیونهای تخصصی و هیئت رئیسه و اعضاء کمیسیون تدوین آییننامه داخلی مجلس را درخواست نمایند. هیئت رئیسه مکلف است ظرف مدت سه روز نسبت به تشکیل هیئت رسیدگی به اعتراضات، اقدام نماید. هیئت اخیر مکلف است ظرف ده روز با حضور سه نفر از منتخبین، معترضین، به موضوع رسیدگی نماید. در صورتی که اکثریت اعضاء هیئت رای بر عدم صلاحیت فرد مورد اعتراض دادند عضویت وی در هیئت رئیسه تعلیق میگردد. گزارش هیئت در این باره در جلسه غیرعلنی مورد بررسی قرار میگیرد و در اولین جلسه علنی مجلس بدون بحث به رایگیری گذاشته میشود. در صورت رد عدم صلاحیت، عضو مزبور به کار خود ادامه خواهد داد و در غیر این صورت از سمت خود مستعفی شناخته میشود و حق شرکت در انتخابات مجدد آن دوره را ندارد.
تبصره1- هیئت رسیدگی کننده به اعتراض، در ابتدای نخستین جلسه خود هیئت رئیسه را وفق مقررات مربوط به انتخاب هیئت رئیسه کمیسیونها، انتخاب مینمایند. جلسات هیئت با حضور سه چهارم اعضاء رسمیت مییابد و مناط اعتبار تصمیمات آن، رای اکثریت مطلق حاضرین میباشد.
تبصره2- نمایندگان معترض و اعضاء مورد اعتراض هیات رئیسه مجلس، حق رای در جلسه هیئت رسیدگی کننده به اعتراضات را ندارند.
تبصره3- رسیدگی فوق مانع از انجام وظایف قانونی کمیسیون اصل نودم (90) قانون اساسی نسبت به طرز کار مجلس نخواهد بود و نمایندگان میتوانند از آن طریق نیز نسبت به عملکرد هیئت رئیسه نظارت و پیگیری نمایند.
دوم – شعب و کمیسیونها
الف- شعب
ماده26- پس از انجام مراسم تحلیف، نمایندگان به حکم قرعه به طور مساوی به پانزده شعبه تقسیم میشوند و افراد باقیمانده به ترتیب از شعبه اول به بعد، یک یک به شعب افزوده میشوند. نمایندگانی که بعدا سوگند یاد میکنند به حکم قرعه به عضویت شعبی که کسری دارند پذیرفته میشوند.
هر شعبه دارای یک رئیس، دو نایب رئیس، یک مخبر و دو منشی خواهد بود که جداگانه با رای مخفی با ورقه و با اکثریت نسبی بیش از یک سوم کل اعضا، شعبه، انتخاب میشوند و در صورت تساوی به حکم قرعه خواهد شد.
نتیجه انتخابات با ذکر آراء طی گزارشی به وسیله مخبر به اطلاع مجلس میرسد. مناط اعتبار برای رسمیت جلسات شعب، حضور حداقل دو سوم اعضاء میباشد و تصمیمات شعب، به جز در مورد انتخاب افراد، با اکثریت مطلق آراء عده حاضر خواهد بود.
ماده27- هر یک از شعب برای تمام دوره نمایندگی رسمیت دارند و وظایف و اختیارات آنها عبارتند از:
1- رسیدگی به اعتبارنامهها.
2- تعیین اعضای کمیسیون تحقیق
3- تعیین اعضای کمیسیون تدوین آییننامه داخلی مجلس.
4- بررسی و تشخیص صلاحیت نامزدهای عضویت در کمیسیونهای تخصصی مجلس.
ماده28- هر یک از شعب موظفند صورتجلسات خود را با قید اسامی حاضرین و غایبین و تاخیرکنندگان به وسیله دبیر شعبه تنظیم و تقدیم هیات رئیسه مجلس نمایند.
ب- کمیسیونها
ماده29- مجلس دارای کمیسیونهای خاص شامل کمیسیون تحقیق، تدوین آییننامه داخلی مجلس، اصل نودم (90) و کمیسیون تخصصی با محدوده وظایف مشخص به شرح مواد این آییننامه خواهد بود. تعداد اعضاء کمیسیون تحقیق و کمیسیون تدوین آییننامه داخلی مجلس هر کدام پانزده نفر و سایر کمیسیونها خاص و تخصصی بنا به تشخیص هیات رئیسه و روسای شعب دارای حداقل نوزده و حداکثر بیست و سه نفر عضو خواهند بود.
کمیسیونهای خاص
1- کمیسیون تحقیق
ماده30- به منظور بررسی اعتبارنامههایی که توسط شعب مورد تایید قرار نگرفته و یا از سوی نمایندگان مورد اعتراض واقع شده است هر یک از شعب موظفند پس از تعیین هیات رئیسه خود، بلافاصله دو نفر از اعضای خود را به آگاهی بیشتری به مسائل حقوقی داشته و از صلاحیت لازم برخوردار باشند به عنوان اعضای اصلی و علیالبدل کمیسیون تحقیق انتخاب نمایند و نتیجه را به هیات رئیسه گزارش تا در جلسه علنی قرائت گردد.
2- کمیسیون تدوین آییننامه داخلی مجلس
ماده31- هر شعبه یک نفر دیگر از اعضاء خود را که واجد صلاحیت باشد برای تشکیل کمیسیون تدوین آییننامه داخلی مجلس معین و نتیجه را به مجلس گزارش خواهد کرد. این کمیسیون طرحهای مربوط به مواد آییننامه داخلی مجلس را رسیدگی کرده و نظر خود را به مجلس گزارش مینماید تا مطابق آییننامه مورد بررسی قرار گیرد.
3- کمیسیون اصل نودم (90) قانون اساسی
ماده32- به منظور اجرای اصل نودم (90) قانون اساسی کمیسیونی بنام کمیسیون اصل نودم (90) قانون اساسی تشکیل میگردد تا طبق قوانین مصوب مربوط به خود اداره و انجام وظیفه نماید.
4- کمیسیونهای تخصصی
ماده33- هر یک از کمیسیونهای تخصصی مجلس که مطابق این آییننامه تشکیل میگردند در محدوده تخصصی خود دارای وظایف و اختیاراتی به شرح زیر میباشند:
1- بررسی، اصلاح و تکمیل طرحها و لوایح قانونی و ارائه گزارش به مجلس شورای اسلامی.
2- رسیدگی به طرحهای تحقیق و تفحص و انجام آن پس از تصویب مجلس شورای اسلامی.
3- رسیدگی به لوایح بودجه سالیانه کل کشور.
4- بررسی و اظهارنظر در مورد لوایح برنامههای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور.
5- بررسی چگونگی اجرا و نتایج حاصله از اجرای قوانین مصوب و تبصرهها در ردیفهای برنامههای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و بودجههای سالیانه کل کشور و تهیه گزارش و تقدیم آن به مجلس شورای اسلامی.
6- کسب اطلاع از کم و کیف اداره امور کشور، دریافت و بررسی گزارشهای عملکردی و نظارتی از دستگاههای مختلف ذیربط به نمایندگی از سوی مجلس شورای اسلامی و تهیه گزارش جامع سالیانه که در برگیرنده مسیر تحولات و پیشرفتها و عملکرد بخشهای تخصصی کشور و گویای وضع اعمال حاکمیت و مدیریت در هر بخش باشد و ارائه آنها به مجلس شورای اسلامی.
این گزارشها در دستور کار مجلس قرار گرفته و قرائت میگردد.
7- بررسی و تصویب آزمایشی طرحها و لوایح و همچنین تصویب دائمی اساسنامه سازمانها، شرکتها و موسسات دولتی یا وابسته به دولت که طبق اصل هشتاد و پنجم (85) قانون اساسی به آنها محول گردد.
تبصره1- پاسخ دولت راجع به گزارشهای کمیسیونهای تخصصی در دستور کار مجلس قرار گرفته و قرائت خواهد شد. پس از آن حسب درخواست کمیسیونهای تخصصی، موضوع گزارشهای یاد شده جهت بررسی به کمیسیون اصل نودم (90) ارسال و کمیسیون مذکور نتایج بررسی خود را به مجلس ارائه خواهد کرد.
تبصره2- کمیسیونهای تخصصی مجلس میتوانند به تعداد کافی مشاور ذیصلاح از طریق هیئت رئیسه به خدمت بگیرند.
ماده34- کمیسیون آموزش و تحقیقات برای انجام وظایف محوله در محدوده آموزش و پرورش عمومی، آموزش فنی و حرفهای، آموزش عالی، تحقیقات و فنآوری، مطابق ضوابط این آییننامه تشکیل میشود.
ماده35- کمیسیون اجتماعی برای انجام وظایف محوله در محدوده امور اداری و استخدامی، کار، اشتغال، روابط کار و تعاون مطابق ضوابط این آییننامه تشکیل میشود.
ماده36- کمیسیون اقتصادی برای انجام وظایف محوله در محدوده اقتصاد و دارایی، بازرگانی داخلی، بازرگانی خارجی مطابق ضوابط این آییننامه تشکیل میشود.
ماده37- کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برای انجام وظایف محوله در محدوده سیاست و روابط خارجی، سیاست داخلی، شوراها، شهرداریها، اطلاعات و امنیت داخلی، دفاع و امنیت خارجی و ثبت احوال مطابق ضوابط این آییننامه تشکیل میشود.
ماده38- کمیسیون انرژی برای انجام وظایف محوله در محدوده نفت، گاز، برق، سدها و نیروگاههای آبی و برقی، انرژی اتمی و انرژیهای نو مطابق ضوابط این آییننامه تشکیل میشود.
ماده39- کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات برای انجام وظایف محوله در محدوده برنامه، بودجه، نظارت برنامه و بودجه و دیوان محاسبات و امور مالی مجلس و آمار و خدمات عمومی فنی مطابق ضوابط این آییننامه تشکیل میشود.
تبصره- کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات علاوه بر انجام وظایف تخصصی در ماده (33) و این ماده موظف است نسبت به امور زیر اقدام نماید:
1- نظارت و مراقبت بر اجرای مقررات بودجه و امور مالی مجلس و نحوه هزینه کردن آن.
2- رسیدگی به عملکرد بودجه سالیانه مجلس و ارائه گزارش آن حداکثر تا پایان شهریور ماه سال بعد. این گزارش جهت اطلاع نمایندگان چاپ میگردد.
3- بازرسی و رسیدگی دقیق و نظارت در مورد کلیه اموال و اشیاء منقول و غیرمنقول مجلس شورای اسلامی و ارائه گزارش سالیانه جهت چاپ و توزیع بین نمایندگان.
ماده40- کمیسیون بهداشت و درمان برای انجام وظایف محوله در محدوده بهداشت، درمان، امداد، بهزیستی، تامین اجتماعی و بیمههای اجتماعی و هلالاحمر مطابق ضوابط این آییننامه تشکیل میشود.
ماده41- کمیسیون صنایع و معادن برای انجام وظایف محوله در محدوده صنایع، پست،
مخابرات، معادن، پتروشیمی، صنایع هوافضا و ارتباطات مطابق ضوابط این آییننامه تشکیل میشود.
ماده42- کمیسیون عمران برای انجام وظایف محوله در محدوده راه و ترابری، مسکن، عمران شهری وعمران روستایی مطابق ضوابط این آییننامه تشکیل میشود.
ماده43- کمیسیون فرهنگی برای انجام وظایف محوله در محدوده فرهنگ و هنر، ارشاد و تبلیغات، صدا و سیما و ارتباطات جمعی، تربیت بدنی و جوانان و زنان خانواده مطابق ضوابط این آییننامه تشکیل میشود.
ماده44- کمیسیون قضائی و حقوقی برای انجام وظایف محوله در محدوده قضایی و حقوقی مطابق ضوابط این آییننامه تشکیل میشود.
ماده45- کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی برای انجام وظایف محوله در محدوده کشاورزی، منابع آب، دام و طیور، شیلات، محیط زیست و هواشناسی مطابق ضوابط این آییننامه تشکیل میشود.
5- مقررات مشترک کمیسیونها
ماده46- به منظور آشنایی نمایندگان با سوابق تحصیلی و کاری یکدیگر اداره کل قوانین موظف است قبل از تشکیل شعب برای تعیین اعضای کمیسیونها، اسامی نمایندگان به همراه تحصیلات (مستند) و تجربه و سابقه عضویت در کمیسیونها (در صورتی که سابقه نمایندگی داشته باشند) را تکثیر و در اختیار نمایندگان قرار دهد. تشخیص صلاحیت اعضاء هر شعبه برای عضویت در کمیسیونهای مجلس براساس پیشنهاد نماینده و رای اکثریت نسبی اعضاء شعبه خواهد بود. هر نمایند ملزم است برای عضویت در یک کمیسیون، حداقل دو کمیسیون را به ترتیب اول و دوم پیشنهاد دهد.
ماده47- هیات رئیسه پس از دریافت گزارش بدوی شعب درباره نامزدهای کمیسیونهای مجلس این گزارش را تکثیر و در میان نمایندگان توزیع مینماید. چهل و هشت ساعت پس از این توزیع، شعب مجددا تشکیل جلسه میدهند و با توجه به گزارش منتشر شده و بررسی همه اولویتها، دوباره نامزدهای خود را برای هر کمیسیون انتخاب و به هیات رئیسه گزارش میدهند. در صورتی که تعداد افراد معرفی شده از طرف شعب برای هر کمیسیون بیش از تعداد لازم باشد مجموع افراد معرفی شده برای هر کمیسیون با دعوت یکی از نواب رئیس تشکیل جلسه میدهند تا در مورد افراد مورد نیاز در کمیسیون به توافق برسند.
در صورتی که توافق لازم به عمل نیاید افراد مورد نیاز هر کمیسیون در جلسهای با دعوت یکی از نواب رئیس با حق رای و شرکت روسای شعب با رعایت اولویتهایی مانند تخصص، تجربه و سابقه عضویت در آن کمیسیون و با رای مخفی تعیین خواهند شد.
تبصره1- نمایندگان مذکور حق شرکت در جلسه فوق جهت دفاع از پیشنهاد خود را دارند اما رایگیری بدون حضور آنان صورت میگیرد. مفاد این تبصره شامل روسای شعب نیز میباشد.
تبصره2- بین افرادی که رای مساوی آورده و احتساب آنان به عنوان عضو یک کمیسیون باعث افزایش سقف آن کمیسیون میشود قرعهکشی انجام میگیرد.
تبصره3- افرادی که طبق این ماده برای کمیسیون اول مورد نظر خود انتخاب نشوند در کمیسیون دوم مورد تقاضای خود، در صورتی که از متقاضیان اولویت درجه اول تکمیل نشده باشد، قرار داده خواهند شد. اگر در این مرحله نیز تعداد افراد بیش از تعداد مورد نیاز کمیسیون باشد مجددا با رعایت اولویتهای فوقالذکر و با رای اکثریت هیات رئیسه و روسای شعب برای کمیسیون دوم انتخاب میشوند و کسانی که در این مرحله نیز برای کمیسیون دوم مورد تقاضای خود انتخاب نشوند به تشخیص اکثریت اعضاء جلسه مشترک فوقالذکر برای یکی از کمیسیونهای دیگر مجلس تعیین میگردند.
ماده48- هر یک از کمیسیونهای تخصصی مجلس موظف است از میان اعضای خود کمیته و یا کمیته های فرعی متناسب با موضوعات مربوط تشکیل دهد. کمیتههای فرعی دارای یک رئیس، یک نایب رئیس و یک منشی خواهند بود که توسط اعضای همان کمیته انتخاب میگردند. مصوبات کمیتههای فرعی بعد از تصویب در کمیسیون رسمیت خواهد داشت.
ماده49- پس از انتخاب اعضای کمیسیونها، هر کمیسیون به ریاست مسنترین عضو و با حضور حداقل دو سوم اعضاء خود منعقد و فورا یک رئیس، دو نایب رئیس، یک مخبر و دو منشی با رای مخفی با ورقه با اکثریت نسبی به مدت یکسال انتخاب مینماید.
تبصره- اداره کل قوانین موظف است در شروع کار هر دوره مجلس سوابق کاری و میزان تحصیلات اعضای هر کمیسیون را قبل از انتخاب هیات رئیسه آن کمیسیون در اختیار اعضاء قرار دهد.
ماده50- مناط اعتبار برای رسمیت جلسه کمیسیونها حضور حداقل دو سوم اعضاء میباشد. مصوبات کمیسیون با اکثریت مطلق آراء عده حاضر خواهد بود.
ماده51- هر نماینده هر شش ماه میتواند پس از گذشت شش ماه از آغاز کار هر دوره مجلس از طریق هیئت رئیسه تقاضای تغییر کمیسیون را بنماید. این تغییر و انتقال با موافقت اکثریت اعضاء کمیسیونهای ذیربط انجام میپذیرد.
ماده52- هیئت رئیسه مجلس حداقل یک نفر از کارشناسان با تجربه و مناسب مجلس را به عنوان دبیر در اختیار هر کمیسیون قرار میدهد تا نسبت به امور کارشناسی و اداری مربوطه از قبیل ارتباط با هیات رئیسه و ادارات مجلس و کمیسیونها و تنظیم و توزیع مراسلات، ضبط مذاکرات، بایگانی اوراق و پروندهها، تسریع جریان امور دفتری و تهیه صورتجلسات و سایر امور اداری اقدام نماید.
ماده53- گزارش عملکرد کمیسیونها بایستی هر ماه یک بار به هیات رئیسه مجلس داده شود تا به نحو مقتضی به اطلاع نمایندگان برسد.
ماده54- در صورتی که نمایندگان از طرف کمیسیون برای ادای توضیح در زمینه سوال و یا پیشنهاد خود دعوت شوند موظف به شرکت خواهند بود و عدم شرکت بدون عذر موجه به منزله انصراف از طرح سؤال و یا پیشنهاد خواهد بود.
ماده55- تمام اسناد و اوراق مربوط به اموری که باید در کمیسیونها بررسی شود از طرف هیات رئیسه به آن کمیسیون ارجاع میشود. نمایندگان میتوانند آن اسناد را ملاحظه کنند، اسناد مزبور نباید از کمیسیون خارج گردد. این اسناد به انضمام اسناد مذاکرات و اقدامات جاری کمیسیون در محل کمیسیون بایگانی و در پایان هر دوره به بایگانی مجلس منتقل میشود.
ماده56- پس از آن که مجلس درباره طرح یا لایحهای رای نهایی داد، اسناد و اوراق و صورتجلسات مربوط به آن، در اداره کل قوانین مجلس بایگانی میشود.
6- سایر مقررات
ماده57- هر نماینده به جز رئیس مجلس شورای اسلامی، ملزم است عضویت یکی از کمیسیونهای تخصصی را بپذیرد و در صورت تمایل میتواند در کمیسیونهای دیگر مجلس، با حق اظهارنظر و بدون حق رای شرکت کند.
تبصره- عضویت در کمیسیونهای تحقیق و تدوین آییننامه داخلی مجلس مانع از عضویت در کمیسیون دیگر نخواهد بود.
7- کمیسیون مشترک
ماده58- در مورد طرحها و لوایحی که به تشخیص هیات رئیسه به دو یا چند کمیسیون ارتباط اساسی داشته باشند، کمیسیون مشترک تشکیل میگردد. تعداد اعضاء کمیسیون مشترک بیست و سه نفر میباشد. تعیین سهم هر کمیسیون به وسیله هیات رئیسه مجلس و انتخاب آنان توسط کمیسیون ذیربط میباشد.
کمیسیون مشترک در انتخاب هیات رئیسه و ارائه گزارش و سایر مقررات مانند دیگر کمیسیونها اقدام مینماید.
8- کمیسیون ویژه
ماده59- در مسائل مهم و استثنایی که برای کشور پیش میآید و در این خصوص تشکیل کمیسیون ویژهای برای رسیدگی و تهیه گزارش ضرورت پیدا میکند، به پیشنهاد حداقل پانزده نفر از نمایندگان و تصویب مجلس، این کمیسیون تشکیل میشود. اعضای کمیسیون ویژه که هفت تا پانزده نفر بنا به نظر پیشنهاددهندگان خواهند بود، مستقیما در جلسه علنی توسط نمایندگان با رای مخفی و اکثریت نسبی انتخاب خواهند شد.
هیئت رئیسه کمیسیون ویژه همانند دیگر کمیسیونها انتخاب خواهد شد.
9- مبحث سوم
تشکیلات اداری و پشتیبانی مجلس
امور اداری، مالی و خدماتی مجلس
ماده60- کلیه امور اداری مجلس اعم از مالی، استخدامی، سازمانی، خدماتی و سایر امور اجرایی به عهده هیات رئیسه است که بر طبق قوانین خاص مصوب مجلس توسط رئیس سازمان اداری تحت نظر رئیس مجلس شورای اسلامی اداره میشود.
تبصره- رئیس سازمان اداری به وسیله کارپردازان پیشنهاد و پس از تصویب هیات رئیسه با ابلاغ رئیس مجلس تعیین میگردد.
ماده61- وظایف کارپردازان عبارتند از:
1- تنظیم برنامهها و سیاستهای مالی، استخدامی، خدماتی، تبلیغی و انتظامات مجلس و ارائه آن به رئیس مجلس شورای اسلامی جهت طی مراحل بعدی.
2- نظارت بر عملکرد رئیس سازمان و نحوه اجرای مصوبات هیئت رئیسه.
3- نظارت بر روند تهیه و پیشنهاد بودجه سالیانه مجلس و پیگیری مراحل بعدی آن.
4- نظارت بر حفظ اداره و ثبت ابنیه و اموال و موسسات مجلس.
5- نظارت بر عملکرد مرکز پژوهشها، مرکز اسناد، کتابخانه و موزه مجلس که طبق قوانین مربوط به خود تشکیل گردیدهاند.
6- پیگیری مشکلات نمایندگان و ارائه راهحل مناسب به هیات رئیسه.
7- نظارت بر سایر امور اداری و مالی و خدماتی مجلس.
ماده62- سازمان اداری مجلس همه ساله بودجه سال بعد مجلس را در مهلت قانونی تهیه و پس از طی مراحل اظهارنظر و تصویب هیات رئیسه و کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از طریق رئیس مجلس جهت طی مراحل قانونی برای دولت ارسال میدارد.
ماده63- به منظور برقراری امکان ملاقات و ارتباطات مردم با نمایندگان در مرکز و حوزههای انتخابیه، هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی موظف است با استفاده از ساختمانها و امکانات موجود و اعتبارات مصوب، زمینه رابطه مردم با نمایندگان را فراهم سازد.
مبحث چهارم- حضور اعضای قوه مجریه و شورای نگهبان در مجلس
ماده64- در صورتی که نمایندگان لازم بدانند بنا به پیشنهاد رئیس مجلس شورای اسلامی و یا پانزده نفر از نمایندگان و تصویب مجلس شورای اسلامی، وزراء مکلف به حضور در مجلس میباشند و هرگاه تقاضا کنند و مطلبی داشته باشند، مطالب آنان استماع میشود.